vrijdag 25 december 2009

Astrid Kersseboom @ Hollandse Meiden


Astrid Kersseboom
Geboren op: 14-01-1966
Geboren in: Vlaardingen
Functie: Presentator/redacteur
In dienst bij de NOS sinds: 1998

Toen Hollandse meid Astrid Kersseboom besloot na de middelbare school naar de Academie voor Journalistiek in Tilburg te gaan, wist ze nog niet voor welk medium ze zou kiezen. "Maar toen ik eenmaal in aanraking kwam met radio, vond ik het geweldig."

Bij het Energiebedrijf Rotterdam, waar ze na haar studie terechtkwam als bedrijfsjournalist, hield ze het dan ook niet langer dan een jaar vol. "Het was niet mijn ding. Ook al was het een interessante werkplek waar veel gebeurde, want het Energiebedrijf had in die tijd een slechte naam. Regelmatig werden baliemedewerkers door boze klanten over de toonbank getrokken in verband met verkeerde rekeningen."

Haar volgende werkterrein was Omroep Brabant. "Ik was in die provincie blijven hangen omdat ik met een Brabander ben getrouwd." En zo kwam Astrid Kersseboom als import-Brabantse terecht op de redactie Breda. Negen jaar lang werkte ze daar voor de radio en ontwikkelde ze zich tot all-rounder: "Het voordeel van zo'n regionale omroep is dat je redacteur, presentator, eindredacteur en verslaggever bent. Je moet alles doen en je doet ook alles. Je leert ook je sterke en minder sterke punten kennen. Mijn hart bleek te liggen bij presenteren en verslaggeven."

Televisie
Na negen jaar radio kwam ook tv in beeld voor Astrid toen Omroep Brabant zich met dit medium ging bezighouden. "Ik heb een jaar bureauredactie en presentatie gedaan." Hoewel ook dit werk haar aansprak, was het tv-avontuur na een jaar voorlopig voorbij. "Als je tien jaar ergens werkt, moet je een beslissing nemen. Of je legt je neer bij de dingen waar je tegenaan loopt. Of je gaat ergens anders werken."

En zo kwam Astrid Kersseboom in 1998 bij de NOS terecht, waar ze radiobulletins ging schrijven en lezen bij het Radionieuws. Ook presenteerde ze af en toe het Radio 1 Journaal. Na twee jaar zag Astrid een vacature op het prikbord hangen die haar wel aansprak: presentator bij Studio Sport.

Hoewel ze niet een 'echte' sportjournalist was, solliciteerde Kersseboom en kwam ze met glans door de screentest. "Ik had natuurlijk bij Omroep Brabant en bij Radio 1 vaak berichten over sport gemaakt. En ik hou van sport. Toch waren mensen in mijn omgeving soms verbaasd en riepen ze 'Wat, ga jij bij Studio Sport werken?' Maar dat waren mensen die zelf niet van sport hielden. Ik had het bij Studio Sport meteen naar mijn zin."

Bezuinigen
Toen de NOS ging bezuinigen, verdween het sportjournaal dat Astrid Kersseboom presenteerde. Tegelijkertijd besloot het Journaal meer bulletins te gaan uitzenden. Astrid was al eens ingevallen bij het Journaal en dat was aan beide kanten goed bevallen. Daarom kon ze meteen bij het NOS Journaal aan de slag als presentator van de bulletins in de ochtend en middag. "De headlinebulletins zijn leuke journaals om te presenteren. Zeker in de nieuwe format met ieder uur tien minuten. Het nieuws moet sneller worden gebracht en er zijn meer gesprekken en telefonische interviews. Dat maakt deze bulletins zo leuk."

Astrid Kersseboom heeft nog geen moment spijt gehad van haar (gedeeltelijke) overstap van de sportvloer terug naar de nieuwsvloer.

Vanaf het voorjaar van 2006 valt Astrid Kersseboom af en toe in als presentator bij het Radio 1 Journaal. Ze was in 2006 de presentatrice van het jaaroverzicht van het NOS Journaal, daarnaast las ze de verkiezingsuitslagen in 2006. Astrid Kersseboom wordt genoemd als opvolgster van Maartje van Weegen als verslaggeefster Koninklijk Huis bij NOS Actueel. In 2007 en 2008 presenteerde ze de traditionele uitzending rondom Koninginnedag.

20 opmerkingen:

  1. Ik heb al maandenlang de indruk dat er een ban is uitgesproken als Journaallezeres. Een enkele keer zie je haar op vrijgag. Voor de rest een eindeloze rij mannen en en vrouwen die veel vaker in beeld zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Astrid Kersseboom is een Lekker WIJFFIE.

    Wat anderen zeggen ,verkeerde dingen over deze persoon, zijn hun eigen tekort-komingen!!

    Realiseer wanneer je dit doet...roept jezelf iets over je uit in het algemeen.

    M.V.G. Chico

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze verbergt tegenwoordig dat ze zo rond is. Wat jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maat astid op de bui heb altyd wat in huisgoeden avond lieve astid

      Verwijderen
  4. lekker figuurtje en heerlijk lach na afloop
    van het nieuws, mag van mij elke avond in beeld,
    Kijk met genoegen naar haar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog niet veel van zulke mooie vrouwen op tv gezien
      Astrid is in mijn ogen een fantastische mooie vrouw
      Groet Jans

      Verwijderen
    2. Astrid is de mooiste meid van de Nos en dat zal ze hopelijk ook nog lang blijven.

      Verwijderen
  5. Vervolg op mijn eerste reactie van juni 2010: ik heb heel erg de indruk dat de regie dat lachje aan het eind van het journaal en stuk afkapt. Dat was einde 2009 wel anders. Storend iemand die net is uitgesproken zo te zien verdwijnen. Dez klacht hoort eigenlijk bij de NOS, maar je hoe bereik je juiste klachtinstantie?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. laatste regel wat te snel ingetikt. Moet zijn maar ja, hoe bereik je de juiste klachtinstantie?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. astrid heeft zeker een paar prachtige tieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. astrid is een leuke meid die voor mij nog wel even mag presenteren

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb astrid net nog op het journaal gezien,het blijft een heerlijke meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze is en blijft een mooie en leuke meid.
    Geen hoog in de bol mentaliteit.
    Houen zo ,schat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze is en blijft gewoon een mooie en lekkere meid.
    En eindelijk eens iemand die zich zelf durft te zijn.
    Houen zo schat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Astrid is...mijn droom.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtige vrouw ,is lekker zich zelf
    hoop je nog vaak te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weet iemand wat voor schoenmaat zij heeft ? Ik zou weleens willen zien of haar voeten net zo mooi zijn als de rest..... ik vind haar extra mooi als ze op het journaal een rok of jurk met nylons (en pumps) aan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Astrid, je bent mijn favoriete nieuwslezeres. Al vind ik Annechien ook niet slecht. Maar jij wint met glans.
    Wat zie je er vandaag weer prachtig uit. Je haar zit echt super, lekker los en springerig. En je make up is vandaag super. Vooral je ogen vind ik geweldig mooi. Ik blijf er naar kijken. Dat ik niet hoor wat je zegt, deert me niet. Je maakt mijn dag weer helemaal goed. Ik kijk naar alle herhalingen en straks naar uitzending gemist.
    Lieve groet van Hans. xxx

    BeantwoordenVerwijderen